نحوه پاک کردن لکه‌ها از روی لباس؛ کمتر از پنج دقیقه بخوان و یک عمر استفاده کن!

از بین بردن لکه روی لباس رنگی، سفید و تیره یک دغدغه مهم است. اما باید بدانیم که ایجاد لکه‌های مختلف در شرایط متفاوت بر روی لباس‌ها، اجتناب ناپذیر است. لباس کودکان در زمان بازی، غذا خوردن، تفریح، مسافرت و غیره ممکن است کثیف شده و لکه‌های کثیفی روی آن بماند. در بسیاری از مواقع نیز ممکن است بر اساس اتفاقی مانند ریختن فنجان قهوه یا نشستن در جای چسبناک، لکه روی لباس ایجاد شود. پس نگران لکه‌های روی لباس نباشید. چرا که برای پاک کردن هر لکه راه‌حلی وجود دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا نحوه پاک کردن لکه‌ها از روی لباس را بررسی کنیم.

فهرست محتوا

12 مورد
  1. انواع لک و نحوه پاک کردن آن‌ها؛ جنس پارچه مهم است!
  2. نحوه پاک کردن لکه جوهر؛ نگران پاک کردن لکه جوهر از روی لباس سفید نباشید!
  3. چگونه لکه وایتکس را پاک کنیم؛ وایتکس مفید و مضر است!
  4. نحوه پاک کردن لکه چسب، آدامس و دیگر مواد چسبنده
  5. نحوه پاک کردن لکه چربی، روغن یا گریس روی لباس سفید
  6. از بین بردن لکه روی لباس سفید؛ لکه خون را چطور پاک کنید؟
  7. از بین بردن لکه رنگ روغن و آبرنگ از روی لباس
  8. نحوه پاک کردن زردی عرق از روی لباس؛ ماده قلیایی عرق بدن به راحتی خنثی می‌شود!
  9. چگونه رد اتو را از لباس پاک کنیم؟ بهترین راهکار کدام است؟
  10. از بین بردن لکه لباس با جوش شیرین؛ ماده‌ای مفید در طبیعت اما مضر برای بدن!
  11. نحوه پاک کردن لکه روی لباس‌های مختلف را از کارشناسان گاماپوش بپرسید!

انواع لک و نحوه پاک کردن آن‌ها؛ جنس پارچه مهم است!

هر کدام از انواع لکه‌ها، نحوه پاک کردن خاص خود را دارند. هر لکه‌ای ترکیبات شیمیایی خود را داشته و برای پاک کردن آن به حلال مورد نظر آن نیاز دارید. در کنار این موضوع بهتر است بدانید که بیشتر لکه‌ها با مواد شوینده آنزیم‌دار پاک می‌شوند. اغلب لکه‌های میوه، مواد آرایشی، رنگ‌ها و غیره به کمک مواد آنزیم‌دار از بین می‌روند. اما در زمان پاک کردن لکه‌ها باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • اولین نکته این است که سریع برای پاک کردن لکه‌ها اقدام کنید. لکه‌های تازه راحت‌تر از لکه‌های قدیمی و کهنه پاک می‌شوند
  • دوم اینکه بنا به جنس لباس نحوه پاک کردن لکه متفاوت است. از بین بردن لکه روی بارانی و کاپشن با پاک کردن لکه روی لباس‌های نخی متفاوت است.
  • سعی کنید قبل از به کاربردن روشی برای پاک کردن لکه، قسمت دیگری از لباس را با راه‌حل مورد نظر خود امتحان کنید. تا مطمئن شوید راه‌حلی که به کار می‌برید به لباس شما آسیب نمی‌رساند.

لازم به ذکر است که برخی از لکه‌ها به کمک نور آفتاب نیز از بین می‌روند. پس از شستشو می‌توانید لباس را در مقابل آفتاب پهن کنید. پس از مدت یک روز نور آفتاب رد لک را از بین برده و لباس را تمیز می‌کند. در ادامه همراه با مجموعه گاماپوش نحوه پاک کردن انواع لکه‌ها با راه‌حل‌های پیشنهادی را بررسی می‌کنیم.

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

نحوه پاک کردن لکه جوهر؛ نگران پاک کردن لکه جوهر از روی لباس سفید نباشید!

در بسیاری از موارد لکه جوهر از روی لباس پس از شستشو با آب گرم و پودر آنزیم‌دار از بین می‌رود. اما پاک کردن لکه جوهر روی لباس‌های سفید نخی با استفاده از الکل راحت‌تر است. مقداری الکل را به آرامی روی لکه جوهر بمالید. توجه کنید که رنگ جوهر بر روی لباس پخش نشود. سپس لباس را بشویید.

برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس‌های پلی‌استر می‌توانید از اسپری مو استفاده کنید. در واقع اسپری مو یک ماده حلال قوی برای پاک کردن جوهر است. یک پارچه یا حوله تمیز را زیر لکه بگذارید. اسپری مو را روی لکه جوهر اسپری کنید. بگذارید چند ثانیه بماند. سپس با یک پارچه تمیز لکه‌ها را پاک کنید. نهایتاً لباس را با شوینده آنزیم‌دار بشویید.

چگونه لکه وایتکس را پاک کنیم؛ وایتکس مفید و مضر است!

وایتکس یکی از انواع مواد شیمیایی بسیار قوی است و به سرعت لکه‌های دیگر را از روی لباس سفید از بین می‌برد. اما وایتکس م‌ تواند به لباس‌های رنگی آسیب برساند. پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس‌ها سخت است. برخی از انواع لباس‌های کتان در صورت داشتن لکه وایتکس نیاز به رنگ شدن دارند. اما گاهی می‌توان از الکل و قهوه برای پاک کردن لکه وایتکس روی لباس‌های تیره و از جوش شیرین برای پاک کردن لکه وایتکس روی لباس‌های سفید استفاده کنید.

در صورتی که لکه وایتکس زیاد باشد، بهتر است از رنگ برای پاک کردن لکه وایتکس استفاده کنید. روش‌های خانگی برای رنگ کردن لباس وجود دارد. اما بهتر است برای دریافت نتیجه بهتر، لباس را به رنگ‌رزی تحویل دهید تا از رنگ خود پارچه برای از بین بردن لکه‌های وایتکس استفاده کند.

پاک کردن لکه آدامس

نحوه پاک کردن لکه چسب، آدامس و دیگر مواد چسبنده

امکان چسبیدن چسب، آدامس و مواد چسبنده دیگر به لباس‌های بیرون از خانه مانند کاپشن، بارانی، شلوار و غیره بیشتر است. از بین بردن لکه روی کاپشن و بارانی کار راحت‌تری است. اما در حالت کلی برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس‌ها، می‌توانید ابتدا از چند تکه یخ استفاده کنید. تکه‌های یخ را روی آدامس قرار دهید. پس از منجمد شدن آدامس، می‌توانید آن را از لباس جدا کنید.

برای پاک کردن چسب مایع از روی لباس، از کمی مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. چسب‌های دائمی یا قطره‌ای نیز با استفاده از استون از روی لباس پاک می‌شوند. اما مواد چسبنده دیگر با استفاده از حلال‌های خاص خود از بین می‌روند. بر این اساس در صورت ایجاد لکه چسب روی لباس می‌توانید پس از دریافت مشاوره از متخصصین، حلال مطابق با چسب را خریداری و آن را به راحتی از روی لباس خود پاک کنید.

نحوه پاک کردن لکه چربی، روغن یا گریس روی لباس سفید

پاک کردن لکه چربی بسیار آسان است. در بیشتر مواقع لکه‌های چربی با آب گرم و پودر آنزیم‌دار شسته می‌شوند. در صورت پاک نشدن لکه چربی، روغن یا گریس از روی لباس، می‌توانید از حلال‌های چربی مانند جوش شیرین، نشاسته ذرت، نمک یا پودر بچه استفاده کنید.

مقداری حلال را روی لکه بمالید. پس از چند دقیقه آن را پاک کنید. سپس لباس را با آب گرم بشویید. در برخی از موارد نیز می‌توانید از صابون ظرفشویی برای پاک کردن لکه چربی استفاده کنید. پس از پاک شدن لکه، لباس را با پودر آنزیم‌دار بشویید و مقابل نور آفتاب پهن کنید.

از بین بردن لکه روی لباس سفید؛ لکه خون را چطور پاک کنید؟

اولین نکته در از بین بردن لکه خون روی لباس سفید و رنگی این است که به سرعت لکه خون را بشویید. لکه خون تازه بسیار راحت‌تر پاک می‌شود. توجه داشته باشید که لکه خون در آب سرد راحت‌تر از بین می‌رود. پس چند بار لباس را در آب سرد غوطه‌ور کنید و لکه را بسابید.

در صورت پاک نشدن لکه خون از روی لباس، می‌توانید از پروکسید هیدروژن استفاده کنید. همچنین محلول آب نمک نیز می‌تواند لکه خون را از بین ببرد. پس از پاک کردن خون لباس را با پودر آنزیم‌دار بشویید و لباس را مقابل نور آفتاب پهن کنید. نور آفتاب در پاک کردن رد لکه خون کمک کننده است.

از بین بردن لکه آبرنگ

از بین بردن لکه رنگ روغن و آبرنگ از روی لباس

پاک کردن آبرنگ از روی لباس کودکان یک دغدغه مهم برای مادران است. برای پاک کردن لکه آبرنگ، ابتدا لباس را با آب ولرم و پودر آنزیم‎‌دار بشویید. اگر لکه پاک نشد پنبه را به گلیسرین آغشته کنید و روی آن بمالید. سپس با آب گرم و پودر لباسشویی، لباس را بشویید. در صورتی که لکه آبرنگ هنوز پاک نشده بود از ماده تربانتین استفاده کنید.

پاک کردن رنگ روغنی خشک شده تقریباً غیر ممکن است. اما در صورتی که تازه باشد می‌توان رنگ سطحی را تراشید سپس از ماده تربانتین برای پاک کردن پارچه کمک گرفت. پس از تراشیدن رنگ روغن، پنبه‌ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید. سپس با پنیه دیگری پاک کنید. این کار را تا زمان پاک شدن کامل رنگ روغنی از روی لباس ادامه دهید. در نهایت نیز لباس را با آب گرم و پودر آنزیم‌دار بشویید.

نحوه پاک کردن زردی عرق از روی لباس؛ ماده قلیایی عرق بدن به راحتی خنثی می‌شود!

لباس‌های پلی استر معمولاً عرق را به خود جذب کرده و به صورت لکه‌های زرد رنگ روی لباس باقی می‌گذارند. لکه عرق اصلاً ظاهر خوبی ندارد. اما به راحتی با استفاده از مواد طبیعی مانند آبلیمو یا سرکه می‌توانید ماده قلیایی عرق را خنثی و رنگ زردی عرق را از روی لباس پاک کنید. مواد لکه بر نیز می‌توانند برای پاک کردن لکه زردی عرق از روی لباس کمک کننده باشند. پس از پاک کردن لکه عرق، لباس را با آب گرم و پودر آنزیم‌دار بشویید. سپس با آب سرد آبکشی کنید.

رد اتو لباس

چگونه رد اتو را از لباس پاک کنیم؟ بهترین راهکار کدام است؟

جنس پارچه در از بین بردن رد اتو بر روی لباس، بسیار اثرگذار ایت. رد اتو در پارچه‌های با الیاف طبیعی راحت‌تر از پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی پاک می‌شود. اما در حالت در پاسخ به سؤال چگونه رد اتو را از لباس پاک کنیم می‌توان گفت چند راهکار وجود دارد. شما می‌توانید از هر کدام از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از بخار اتو برای پاک کردن رد اتو بر روی لباس استفاده کنید: بخار اتو سریع‌ترین راه پاک کردن برق افتادگی اتو روی لباس است
  • لباس را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید
  • لباس را با ترکیب سرکه و ماده شوینده دوباره بشویید
  • از یک برس برای مالش الیاف پارچه استفاده کنید

توجه داشته باشید که در صورت ایجاد رد سوختگی اتو روی پارچه، می‌توانید از ماده پراکسید هیدروژن استفاده کنید. پراکسید هیدروژن را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. در زمان استفاده از پراکسیدهیدروژن موارد ایمنی را رعایت کنید.

از بین بردن لکه لباس با جوش شیرین؛ ماده‌ای مفید در طبیعت اما مضر برای بدن!

جوش شیرین ماده‌ای مرکب از یون‌های بی کربنات و سدیم است. جوش شیرین در مصارف بالا برای بدن مضر است. اما می‌تواند یک ماده پاک کننده عالی برای لباس‌ها و مصارف پزشکی باشد. برای از بین بردن لکه سیاه روی لباس رنگی یا لباس‌های سفید، می‌توانید یک فنجان جوش شیرین را با 4 لیتر آب گرم ترکیب کنید. لباس‌های سفید و رنگی را چند ثانیه در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید. سپس لباس را بشویید.

نحوه پاک کردن لکه روی لباس‌های مختلف را از کارشناسان گاماپوش بپرسید!

پاک کردن لکه روی لباس ممکن است به یک نگرانی بزرگ تبدیل شود. اما باید بدانیم که اکثر لکه‌ها با مواد حلال مناسب، قابل پاک شدن بوده و از بین می‌روند. در این مقاله سعی کردیم نحوه پاک کردن لکه‌ها از روی لباس را بررسی کرده و شیوه از بین بردن انواع لکه‌های سرسخت و رایج را بیان کنیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه پاک کردن انواع لکه‌های دیگر می‌توانید با کارشناسان گاماپوش ارتباط بگیرید.

گاماپوش یکی از مجموعه‌های خلاق تولید لباس‌های گیم در ایران است. شما می‌توانید با کارشناسان مجموعه گاماپوش ارتباط بگیرید و پاسخ سؤالات تخصصی خود را دریافت یا سفارشات خود را تکمیل کنید. همچنین می‌توانید نظرات، سؤالات یا ایده‌های خود برای پاک کردن انواع لکه‌ها روی لباس را در پایین صفحه کامنت بگذارید. کامنت‌ها راه ارتباطی شما با مخاطبان و کارشناسان مجموعه گاماپوش است. همراه با گاماپوش متفاوت بپوش.