جدول ست رنگ لباس؛ چگونه رنگ‌ها را باهم ست کنیم؟

آیا تا به حال در انتخاب رنگ‌های مناسب برای لباس خود مشکل داشته‌اید؟ انتخاب مجموعه رنگ مناسب می‌تواند کاری دلهره‌آور باشد. به خصوص زمانی که می‌خواهید تأثیر خوبی بگذارید یا استایل جذاب و خاصی داشته باشید. بر این اساس در این مقاله، با بررسی جدول ست رنگ لباس، شما را با روند ست کردن لباس آشنا می‌کنیم و نکات و ترفندهایی را برای کمک به ایجاد ظاهری شیک و منسجم در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

5 مورد
  1. تقسیم‌بندی اصلی رنگ‌ها؛ در اولین قدم اصول تئوری رنگ را بشناسید!
  2. چگونه رنگ‌ها را باهم ست کنیم؟ از جدول رنگ‌ها استفاده کنید!
  3. نکات و ترفندهای تکمیلی
  4. سخن پایانی
  5. سوالات متداول

تقسیم‌بندی اصلی رنگ‌ها؛ در اولین قدم اصول تئوری رنگ را بشناسید!

قبل از اینکه وارد دنیای ست رنگ لباس شویم، مهم است که اصول تئوری رنگ را درک کنیم. رنگ‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: رنگ‌های اصلی، رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های سوم. رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و زرد است و بقیه رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می‌شوند. رنگ‌های ثانویه سبز، نارنجی و بنفش است و از ترکیب دو رنگ اصلی ایجاد می‌شوند. رنگ های سوم از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه ایجاد می‌شوند. درک این دسته‌بندی‌های رنگی به شما کمک می‌کند مجموعه رنگی بسازید که به خوبی با هم ست شوند.

 از جدول رنگ‌ها استفاده کنید!

چگونه رنگ‌ها را باهم ست کنیم؟ از جدول رنگ‌ها استفاده کنید!

ست کردن حرفه‌ای رنگ لباس‌ها نیاز به شناخت از جدول رنگ و نحوه ترکیب آن‌ها دارد. ترکیب رنگ‌ها یک هنر است و هنرمندان با آگاهی از رنگ و روان شناسی رنگ‌ها به ست کردن آن‌ها می‌پردازند. اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت که، ست کردن رنگ لباس‌ها کار سختی نیست کافی است که چند اصل مهم و ضروری برای ست کردن صحیح رنگ‌ها را بدانید. در ادامه همراه با گاماپوش بر اساس جدول ست رنگ لباس، هفت راهکار برای ست کردن اصولی و حرفه‌ای رنگ لباس‌ها ارائه می‌کنیم.

1- انتخاب رنگ غالب؛ اولین قدم را بر اساس سلیقه خود بردارید!

هنگام  خرید ست لباس، مهم است که یک رنگ غالب را انتخاب کنید. رنگ غالب رنگی است که تمرکز اصلی لباس شما خواهد بود. هنگام انتخاب رنگ غالب، رنگ پوست و رنگ مو را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر به رنگ گرم مانند قرمز، نارنجی یا زرد علاقه دارید، رنگ‌های گرم را به عنوان رنگ غالب خود انتخاب کنید. اگر به رنگ سرد مانند آبی، سبز یا بنفش علاقه دارید، رنگ‌های سرد را به عنوان رنگ غالب مورد نظر خود انتخاب کنید. سپس بر اساس آن دیگر رنگ‌ها را ترکیب کنید.

2- افزودن رنگ‌های تاکیدی؛ دومین قدم در ست کردن رنگ لباس‌ها!

هنگامی که رنگ غالب را انتخاب کردید، وقت آن است که رنگ‌های برجسته یا تأکیدی را به لباس خود اضافه کنید. رنگ‌های تاکیدی رنگ‌هایی است که مکمل رنگ غالب شما بوده و به ایجاد ظاهری منسجم کمک می‌کنند. هنگام انتخاب رنگ‌های تاکیدی، از رنگ‌هایی استفاده کنید که در کنار رنگ غالب شما در چرخه رنگ قرار دارند. به عنوان مثال، اگر در زمان خرید تیشرت مردانه، رنگ غالب شما آبی است، از رنگ سبز یا بنفش به عنوان رنگ تأکیدی استفاده کنید.

رنگ خنثی

3- با استفاده از رنگ‌های خنثی‌ مجموعه لباس خود را متعادل کنید!

رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید، خاکستری و بژ می‌توانند به تعادل مجموعه رنگ شما کمک کنند. رنگ‌های خنثی با هر رنگی به خوبی ست شده و می‌توانند به شما جسارت انتخاب یک ست ویژه را بدهند. هنگام استفاده از رنگ‌های خنثی، از آن‌ها به عنوان رنگ پایه لباس یا راهی برای از بین بردن رنگ‌های پررنگ استفاده کنید.

4- با استفاده از اکسسوری‌ها جذابیت ایجاد کنید

الگوها یا اکسسوری‌ها می‌توانند به لباس شما جذابیت و بُعد ببخشند. هنگام استفاده از الگوها و اکسسوری‌ها مانند شال، کیف، گردن بند، گوشواره، کراوات، دستبند و غیره از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل رنگ غالب شما است. به عنوان مثال، اگر رنگ غالب شما آبی است، از الگوی آبی و سبز یا آبی و بنفش استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از الگو و اکسسوری‌ها یک بخش جدایی‌ناپذیر از خرید لباس ست است.

5- استایل تک رنگ داشته باشید؛ رنگ غالب و سایه‌ها را با هم ترکیب کنید!

ایجاد یک ظاهر تک رنگ با استفاده از سایه‌ها و توناژهای مختلف یک رنگ ایجاد می‌شود. هنگام ایجاد یک ظاهر تک رنگ، استفاده از رنگ غالب خود را به عنوان رنگ پایه در نظر بگیرید و سپس با اضافه کردن رنگ‌های برجسته در سایه‌ها، استایل و ظاهری جذاب و خاص برای خود ایجاد کنید.

6- قانون شکنی کنید؛ از امتحان رنگ و مدل‌های جدید نترسید!

در حالی که درک تئوری رنگ می‌تواند مفید باشد، از شکستن قوانین و آزمایش رنگ‌های مختلف نترسید. مُد در واقع ابزاری برای ابراز وجود و سرگرم شدن است. بنابراین نترسید که از منطقه امن رنگ و مُد لباس خود خارج شوید و چیز جدیدی را امتحان کنید. ست كردن لباس مردانه و زنانه به صورت حرفه‌ای نیاز به زمان و انتخاب و گزینش رنگ‌ها دارد. پس با درک درست و صحیح از سایز بدن خود، برای امتحان کردن و خرید رنگ‌های جدید قدم بردارید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات در زمینه انتخاب سایز مناسب، می‌توانید مقاله لینک شده راهنمای انتخاب سایز لباس را مطالعه فرمایید.

نکات و ترفندهای تکمیلی

در انتخاب لباس ست یا توجه به جدول ست رنگ لباس‌ها لازم است به چند نکته و ترفند زیر دقت کامل را داشته باشید:

  • از لوازم جانبی مانند روسری، کمربند و جواهرات استفاده کنید تا به لباس خود رنگ و جلایی خاص بدهید.
  • هنگام انتخاب ست رنگ خود، مناسبت و موقعیت مکانی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، رنگ‌های روشن ممکن است برای یک رویداد غیر رسمی مناسب‌تر باشند، در حالی که رنگ‌های تیره ممکن است برای یک رویداد رسمی مناسب‌تر باشند.
  • هنگام انتخاب رنگ برای لباس خود از چرخه رنگ به عنوان راهنما استفاده کنید.
  • از امتحان کردن ترکیب رنگ‌های مختلف نترسید تا زمانی که بهترین ترکیب را پیدا کنید.
  • به یاد داشته باشید که مهم‌ترین چیز این است که در لباس خود احساس اعتماد به نفس و راحتی داشته باشید. اگر احساس خوبی داشته باشید، پس ظاهر خوبی خواهید داشت!

با توجه به نکات و اصول اولیه و پایه‌ای می‌توانید ظاهری جذاب و شیک داشته باشید. پس کمی تأمل کنید و برای خرید لباس‌های خود زمان بگذارید.

سخن پایانی

ست رنگ لباس کار چندان سختی نیست. با درک تئوری رنگ، انتخاب رنگ غالب، افزودن رنگ‌های تاکیدی، استفاده از رنگ‌های خنثی، آزمایش الگوها، ایجاد ظاهری تک رنگ و زیر پا گذاشتن قوانین، می‌توانید استایلی شیک و منسجم ایجاد کنید. البته در زمان انتخاب و خرید لباس هرگز لذت بردن و اعتماد به نفس را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید حس راحتی شما همیشه در اولویت است.

سوالات متداول

1

از چند رنگ در لباسم استفاده کنم؟

تعداد رنگ مشخصی برای انتخاب لباس وجود ندارد. تعداد رنگ‌ها بستگی به سبک شخصی و موقعیت شما دارد. اما در حالت کلی به طور کلی، بهتر است از سه یا چهار رنگ استفاده کنید.

2

چگونه رنگ مناسب پوستم را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب رنگ متناسب با پوست، ابتدا به رنگ مورد علاقه خود توجه داشته باشید.

3

آیا باید در هر لباسی از خنثی استفاده کنم؟

انتخاب رنگ خنثی در هر لباسی ضروری نیست، اما می‌توانند به تعادل رنگ‌های تند و ایجاد ظاهری منسجم کمک کنند.

4

اگر رنگی را که مکمل رنگ غالب من است دوست نداشته باشم چه می شود؟

اگر دوست ندارید، لازم نیست از رنگی استفاده کنید که مکمل رنگ غالب شما باشد. رنگ‌های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی که ترکیب مناسبی برای خود پیدا کنید.